Indhold

Kvalitetsstandard for Madservice i Tønder Kommune

Lovgrundlaget

§ 83 i Lov om Social Service

Formål

Formålet med madservice er, at ældre og handicappede i Tønder Kommune får sund
og veltilberedt mad og drikke efter kommunens måltidspolitik.

Mål

Maden er ernæringsmæssigt rigtigt sammensat og understøtter det forebyggende og rehabiliterende arbejde i Tønder Kommune.
Maden skal være veltilberedt og velsmagende.
Maden skal kunne tilpasses individuelt.

Hvordan får man madservice?

Det er Myndighedsafdelingen i Pleje og Omsorg, der bevilliger madservice efter en
vurdering af den enkelte borgers behov. Bevilling sker efter Servicelovens § 83

Hvem kan få madservice?

Det kan borgere, som ikke selv kan lave mad på grund af midlertidig eller varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

Hvis en rask ægtefælle i en periode er ude af stand til at lave mad til en syg ægtefælle, er de også midlertidigt omfattet. Madservice ophører, når den raske ægtefælle igen er i stand til at lave mad.

Alle beboere på Tønder Kommunes plejecentre tilbydes køb af kostpakke, som indeholder alle dagens måltider.

Alle brugere af Tønder Kommunes dagcentre tilbydes køb af et varmt middagsmåltid og øvrig forplejning, mens de er i dagcenter.

Indhold i madservice

Et middagsmåltid består som hovedregel af en hovedret og en biret.

Diætkost består som hovedregel også af en hovedret og en biret.

Alle menuer er sammensat efter de generelle retningslinjer jævnføre Fødevaredirektoratets anbefalinger for institutionskost.

Valgmuligheder og omfang (kun til levering i eget hjem)

Madservice skal være tilgængelig alle årets dage.

En ugekasse indeholder op til syv komplette middage (syv hovedretter og syv biretter).

Minimumsbestilling pr. uge er fire hovedretter eller ti biretter.

Der er mulighed for at vælge imellem ti forskellige hovedretter og ti forskellige biretter hver uge. Man har mulighed for selv at vælge, hvilke retter man ønsker, eller man kan modtage en ugentlig menu, der er sammensat af køkkenet.

Menu oversigt udleveres fire uger før levering. Menuvalg skal afleveres til chaufføren tre uger før levering.

De ti forskellige hovedretter og biretter varierer hver uge og efter sæson. To gange årligt modtager man en seddel fra Tønder Fælleskøkken, hvor man har mulighed for at ønske retter til menuen i den kommende periode.

Levering

Maden der produceres bliver bragt ud til borgeren minimum én gang pr. uge.

Hvis der ikke er nogen hjemme til at modtage madportionerne på det aftalte tidspunkt, bliver maden taget med retur til køkkenet.

Der er mulighed for at lave en individuel skriftlig aftale om, at leverandøren låser sig ind i hjemmet, hvis en borger ikke selv kan lukke op. På samme måde laves der også en skriftlig aftale, hvis maden bliver leveret hos naboen, som en permanent ordning.

Borgeren betaler for maden indtil aftalen er sagt op, uanset om maden bliver taget med retur, hvis der ikke er nogen hjemme til at modtage maden. Se også afsnittet om opsigelse af madservice.

Afvigelser

Leverandøren registrerer, hvis der er afvigelser i forhold til det aftalte og giver
informationen videre til Myndighedsafdelingen i Pleje og Omsorg.

Hvis borgeren gentagne gange fravælger madservice skal leverandøren informere
Myndighedsafdelingen om det. De vurderer herefter, om der er sammenhæng mellem borgerens behov og aftalen om madservice.

Hvis madservice fravælges helt, kan den ikke senere genbestilles uden fornyet visitation.

Pris

Prisen for madservice til hjemmeboende og kostpakken for borgere på plejecentre
fastsættes efter statens takster. Prisen kan ses på kommunens takstblad, som ligger på Tønder Kommunes hjemmeside.

Ved flytning til plejecenter, ved sygehusophold, eller ved midlertidigt ophold / aflastningsophold

Hvis der er uregelmæssigheder i leverancerne på grund af ovennævnte, betaler borgeren kun for de måltider, der er leveret.

Ved dødsfald

Boet betaler for de måltider, der er leveret.

Opsigelse

Madservice kan afbestilles midlertidigt eller varigt.

Borgere, som får maden leveret i eget hjem, skal afbestille maden senest en uge før næste levering.

Borgere på plejecentre skal afbestille maden senest dagen før, maden for den kommende uge bliver leveret til plejecentreret.

Borgere i dagcentre skal afbestille maden senest en uge før den dag, hvor der ikke ønskes mad.

Frit valg af leverandør (kun til levering i eget hjem)

Borger vælger selv blandt kommunens godkendte leverandører.

I informationsmaterialet fra de forskellige leverandører fremgår det, hvilke
produktionsformer og hvilke kosttyper den enkelte leverandør er godkendt til.

Ønsker man at skifte leverandør, skal man henvende sig til Myndighedsafdelingen i Pleje og Omsorg.

Start af madservice

Madservice starter senest 1 uge efter valg af leverandør. Ved akut behov starter madservice straks, efter aftale mellem borger og leverandør.

Hvis maden udebliver

Skulle det ske, at maden ikke bliver leveret, skal man kontakte leverandøren.
Hvis man ikke kan få fat i leverandøren, kan man kontakte Myndighedsafdelingen i Pleje og Omsorg.

Krav til leverandøren

Madservice produceres af uddannet personale. Udbringeren skal være bekendt med
særlige krav til leveringen.

Hvad er kommunens kvalitetsmål?

Krav til madservice står i Tønder Kommunes måltidspolitik, Den Nationale Kosthåndbog og Kostpakken på plejecentrene i Tønder Kommune.

Kommunens kostudvalg vejleder og følger udviklingen på kostområdet.

Opfølgning

Der bliver lavet tilsyn med den ernæringsmæssige sammensætning af maden en gang årligt, og borgertilfredsheden måles hvert tredje år.

Særlige hensyn

Leverandøren er underlagt reglerne om tavshedspligt efter Forvaltningslovens § 27 jævnføre Straffelovens § 152.

Leverandøren er som arbejdsgiver underlagt Arbejdsmiljøloven og Fødevaredirektoratets love og regler.

I loven står der blandt andet, at arbejdet skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Sagsbehandlingsfrist

Ansøgning om madservice bliver behandlet i løbet af 14 dage efter henvendelse til
Myndighedsafdelingen i Pleje og Omsorg.

Anke- og klagemuligheder

Hvis borger får afslag på madservice eller på anden måde er utilfreds med afgørelsen, kan man klage. Klagen sendes til Myndighedsafdelingen i Pleje og Omsorg, som revurderer sin afgørelse. Hvis Myndighedsafdelingen vælger at fastholde afgørelsen sendes klagen efterfølgende til Ankestyrelsen. Alle afgørelser er forsynet med en klagevejledning.

Klager over maden, levering eller andet sendes til leverandøren af madservice.

Henvendelse om at få Madservice

Henvendelse om visitering til madservice sker hos Myndighedsafdelingen, Pleje og
Omsorg, Fabriksvej 12, 6270 Tønder ved Visitatorerne på tlf. 74 92 92 92.

Godkendt i Kommunalbestyrelsen d. 17.12.2020.