Indhold

Indledning

Integrationspolitikken udgør den samlede ramme for Tønder Kommunes integrationsindsats og beskriver Kommunalbestyrelsens visioner og målsætninger for området.

Strategien for integration af flygtninge i Tønder Kommune sætter retning for hvordan vi opnår politikkens vision om, at flygtninge bliver aktive medborgere. Kort sagt; hvordan vi får politikken til at leve.

Integrationspolitikken og de i strategien beskrevne indsatser følger den til enhver tid gældende nationale lovgivning på området, hvor Integrationsloven, Udlændingeloven, Danskuddannelsesloven og Repatrieringsloven er de centrale lovgivninger.

I lovgivningen er der klart opstillede forpligtigelser både for den enkelte flygtning og den kommune, som beriges en flygtning. Integrationspolitikken samt strategien skal ses i sammenhæng med Tønder Kommunes øvrige politikker, strategier og kvalitetsstandarder inden for følgende politikområder:

  • Arbejdsmarked
  • Voksen Social
  • Børn & Familie, Ungeindsatsen
  • Skoler & Dagtilbud
  • Sundhed, Kultur & Frivillighed
  • Pleje & Omsorg

Målgruppe

Målgruppen for Tønder Kommunes Integrationspolitik og dermed også målgruppen for strategien er flygtninge, familiesammenførte til flygtninge samt medfølgende børn, der kommer til Tønder Kommune.

Familiesammenførte til danske statsborgere er omfattet af nogle elementer i strategien.

De er omfattet af et integrationsprogram og skal deltage i danskuddannelse, men har allerede en bolig og oftest også et netværk gennem ægtefællen, som fordrer integrationen i Danmark.

"En flygtning defineres som en person, der har et beskyttelsesbehov og ikke kan vende tilbage til sit eget hjemland. Flygtninge kan være personligt forfulgte, eller der kan være krig i deres hjemland.

I Danmark sonderer vi mellem det vi kalder spontane flygtninge og kvoteflygtninge. Spontane flygtninge har selv fundet vej til Danmark og ansøgt om beskyttelse, populært kaldet asyl.
Kvoteflygtninge er personer, som befinder sig i udlandet, typisk i et naboland til hjemlandet, som af FN er udpeget som flygtning og placeres i Danmark ifølge aftale mellem FN og Danmark."

Ramme

Med henblik på at sondre mellem de forskellige indsatser og for at illustrere det tidsmæssige perspektiv i opgaven, er der opstillet tre spor, som forløber simultant, men starter forskudt:

  • En ny start i Tønder Kommune rummer primært elementer, som vedrører den første
    tid i kommunen, hvor mange forskellige indsatser kører sideløbende for at sikre den
    lokale integration.
  • At bo og leve i Tønder Kommune indeholder indsatser, som der vil være varigt behov
    for under opholdet i kommunen/Danmark.
  • Hjemvenden til oprindelseslandet, også kaldet repatriering, omfatter den vejledning
    og de indsatser, som hører under en eventuel hjemvenden til hjemlandet.

I den periode, hvor den enkelte flygtning opholder sig i Danmark, vil ansvaret for eget liv pågå samtidigt med de indsatser, som Tønder Kommune igangsætter, alt sammen med henblik på, at familien bliver mere og mere selvhjulpen.

En ny start i Tønder Kommune

Som ny borger i Tønder Kommune kan man forvente at blive mødt med åbenhed, respekt og venlighed.

Samtidig bliver man også mødt med en række forventninger og krav om at tage ansvar for eget liv, blive en aktiv del af lokalsamfundet og bidrage til fællesskabet.

Modtagelse

En god modtagelse er den grundsten, som sikrer et smidigt og stærkt fundament for integrationen af den enkelte og dennes familie.

Et veltilrettelagt modtagelses- og introduktionsprogram kræver forberedelse og består af mange delelementer. Har familien for eksempel skolesøgende børn, eller er der særlige behov, så vil en modtagelse kræve, at flere forvaltninger orienteres og agerer på modtagelsen.

Forudsætningen for at kunne begå sig på det danske arbejdsmarked og i samfundet generelt er, at man hurtigt lærer dansk. Derfor vil nytilkomne voksne, som udgangspunkt starte sprogskole inden for kort tid fra modtagelsen.

Når en ny flygtning modtages gives en grundig introduktion til de rettigheder og pligter, som er i dennes integrationsperiode.

I Danmark er vi langt fremme på den digitale front, så derfor har vi fokus på det i integrationsprogrammet for, at den nytilkomne kan agere i de forskellige offentlige- og private instanser. Det være sig alt fra bank til læge til skolevæsenet.

"Det er Udlændingestyrelsen, som visiterer flygtninge til landets kommuner. Det forventede antal flygtninge fordeles årligt efter en fordelingsnøgle. På den baggrund udmeldes en årlig kvote for Tønder Kommune.

Det er Udlændingestyrelsen som bestemmer, hvor en udlænding skal bo, og hvor mange flygtninge hver kommune skal modtage. De årlige kommunekvoter kan justeres, hvis der er færre eller flere, som opnår asyl i Danmark."

Boligplacering

Boligplacering kan være afgørende for, at den enkelte flygtning opnår en vellykket integration på arbejdsmarkedet, såvel som i lokalsamfundet. Vi boligplacerer bredt i kommunen i samarbejde med boligforeninger og private udlejere.

Det vil i boligplaceringen altid tilstræbes, at der i nærområderne, hvor flygtninge boligplaceres, er adgang til offentlige transportmidler i forbindelse med hjemmet, da det er forudsætningen for at kunne blive en aktiv del af arbejdsmarkedet.

Ved boligplaceringen af familier med børn lægges særlig vægt på, at der i nærområdet er tilgængelige pasningstilbud, folkeskole med eventuel modtageklasse eller rimelig adgang hertil såvel som relevante fritidstilbud.

Job og uddannelse

Arbejdsmarkedstilknytning er det vigtigste for at kunne blive en del af det danske samfund. Vi tror på, at jobbet, foruden at øge den enkeltes økonomiske formåen, er et middel til skabe netværk og blive bedre til det danske sprog. At tjene egne penge og udfylde en funktion på en arbejdsplads skaber selvværd og værdighed i den nye tilværelse.

Vi vil i Tønder Kommune fra dag ét have et fokus på hurtigst mulig selvforsørgelse, hvorfor vi også møder den enkelte flygtning som ”jobklar”. Vi har en tro på, at de kompetencer, som den enkelte besidder, kan bruges på lokale arbejdspladser. Beskæftigelsestilknytning og aktuelle jobåbninger vil således være udgangspunktet for møder med den enkelte flygtning.

For nogle flygtninge er der behov for uddannelse og opkvalificering – vi vil i den forbindelse have særligt fokus på områder med mangel på lokal arbejdskraft.

Har den enkelte en uddannelse som skal vurderes i en dansk sammenhæng, er vi behjælpelige med at søge vejledning og vurdering ved Uddannelses- og Forskningsministeriet. Her afdækkes om den udenlandske uddannelse eventuelt kan give merit ved påbegyndelse af en uddannelse i Danmark eller er direkte konverterbar i forhold til en lignende dansk stilling.

Hos flygtninge med erhvervserfaring vil der hurtigt ske en afdækning af hvilke kompetencer, arbejdsopgaver og funktioner, den enkelte har udført i de respektive tidligere jobs. Der kan om nødvendigt foretages en realkompetenceafklaring.

De lokale virksomheder i Tønder Kommune er vigtige medspillere for, at vi kan løseintegrationsopgaven, og særligt i forhold til den arbejdsmarkedsrettede indsats.

Den overordnede ambition er, at flest mulige borgere inden for Integrationsperioden opnår selvforsørgelse enten via beskæftigelse eller uddannelse.

Danskundervisning

At tale det danske sprog er en forudsætning for at kunne begå sig på arbejdsmarkedet og indgå i samfundslivet i bred almindelighed.

Alle nytilkomne voksne i Tønder Kommune tilmeldes deltagelse i danskundervisning inden for kort tid efter ankomst. Undervisningen skal give den enkelte sprogkundskaber inden for både hverdagsdansk og arbejdsdansk.

Vi vil tilrettelægge en danskundervisning med særligt fokus på arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedsforhold i Tønder Kommune. Herunder vil der være fokus på dialog om muligheder og inspiration i forhold til uddannelse og arbejde. Undervisningen vil også omfatte emner som samfundsforståelse samt dansk kultur.

At bo og leve i Tønder Kommune

Når den enkelte flygtning og dennes familie skal bo og leve i Tønder Kommune vil vi skabe forudsætningerne for, at de kan have et godt liv på lige fod med andre medborgere.

De skal blive en aktiv del af og bidrage til de fællesskaber, vi har i kommunen.

At kunne gå på arbejde, gå i skole og deltage i sociale fællesskaber er for os nogle af grundstenene i det gode liv.

De kommunale tilbud til børn og unge

Hos børn og unge er tilknytning til dagtilbud, skole, SFO og et aktivt fritidsliv vigtigt for at blive en del af det danske samfund.

At et barn er tildelt plads i et dagtilbud eller på en skole, er samtidigt med til at sikre familiens voksne muligheden for at have et aktivt uddannelses-/arbejdsliv.

Alle børn har en grundlæggende ret til et godt liv med en oplevelse af glæde og tryghed i dagligdagen, så det enkelte barn støttes i at blive klar til at møde livets udfordringer med nysgerrighed, begejstring og robusthed.

Forældrene er meget vigtige ressourcepersoner omkring barnet og tillægges afgørende betydning for barnets udviklingsmuligheder. Derfor er det også afgørende, at vi giver voksne i de nytilkomne familier hjælp og støtte til at profitere og være en aktiv del af de kommunale tilbud.

Indsatsen over for det enkelte barn og de tilbud som det tilbydes, vil altid tage udgangspunkt i det enkelte barn og dets behov.

Vi vil prioritere at yde en tidlig, sammenhængende og koordineret indsats for de nytilkomne børn og familier, som har behov for en særlig indsats.

I Tønder Kommune vil vi arbejde på, at alle børn er tilknyttet et dagtilbud i form af dagpleje, småbørnsgruppe eller børnehave med henblik på at få en så optimal integration så hurtigt som muligt.

Alle undervisningspligtige børn skal gerne deltage i undervisning i skoleregi. Det er ambitionen, at undervisningstilbuddet suppleres med SFO eller klubtilbud i nærmiljøet, så der kan opbygges lokale venskaber.

”Sent-ankomne” unge tilbydes en særlig undervisningsmæssig indsats, således at de hurtigt bliver i stand til at indgå i sammenhænge med jævnaldrende, ligesom de orienteres om de muligheder, der findes i ungdomsskoleregi.

For tosprogede unge kan der være særlige behov for ekstra vejledning i forhold til uddannelses- og erhvervsvalg, hvorfor der iværksættes særlige indsatser for at understøtte valget for de unge.

Social og sundhed

En velfungerende social- og sundhedstilstand er forudsætningen for at kunne indgå i et aktivt arbejds- og skoleliv.

Vi vil i Tønder Kommune sikre, at der sker en tidlig afdækning af sundhedstilstanden hos alle nytilkomne familiemedlemmer. Afdækningen af den enkeltes fysiske og mentale sundhedstilstand sker via egen læge.

Det vurderes, umiddelbart efter modtagelsen, om den enkelte eller familien har behov for særlige indsatser i forhold til en given sundhedsmæssig eller social problemstilling. Det kunne eksempelvis være i forhold til opdagede handicaps, traumer eller familierelaterede problemstillinger.

Herefter tilbydes løbende orientering om sundhedstilbud og/eller sociale indsatser med udgangspunkt i den enkeltes situation og livsfase.

Kultur og fritid

Kultur- og fritidslivet spiller en stor rolle i integrationsindsatsen, idet der her skabes grobund for etablering af sociale netværk og en generel deltagelse i nærmiljøets kultur- og samfundsliv.

Endvidere bidrager kultur- og fritidslivet til at skabe en højere grad af forståelse for det danske samfund og den danske kultur.

Netop derfor vil vi fremme, at nytilkomne flygtninge bliver oplyst om mulighederne i det frivillige foreningsliv og får kenskab til de tilbud, der findes for borgere i alle aldre.

Særligt vigtigt er det, at de medfølgende børn og ældre bliver aktive i den lokale forening, så vi forebygger ensomhed/isolation.

Civilsamfundet

Frivillige og det lokale civilsamfund er et uundværligt supplement til kommunens tilbud. Frivillige kan spille en afgørende rolle i forhold til en vellykket integration af nytilkomne flygtninge i lokalsamfundet, det er her den danske kultur bæres og lever.

Tønder Kommune hilser alle de frivillige og frivillige humanitære/sociale organisationer velkomne, som ønsker at spille en aktiv rolle i integrationen af nytilkomne flygtninge.

Ligesom vi opfordrer de nytilkomne flygtninge til at indgå i sociale fællesskaber, som på sigt kan være med til at forebygge ensomhed og segregation fra det omkringliggende samfund.

Hjemvenden til oprindelseslandet

Den danske lovgivning på integrationsområdet er bygget på et princip om midlertidig beskyttelse. Det betyder, at en flygtning kan tage ophold i Danmark, så længe at forholdene i hjemlandet nødvendiggør det.

Nogle flygtninge og deres eventuelt medfølgende familie har et ønske om at vende tilbage til hjemlandet eller tidligere lovlige opholdsland, og dermed repatriere.

"Repatriering betyder, at man frivilligt vender tilbage med henblik på at tage varigt ophold i landet."

Hjælp og vejledning til repatriering

Der gives vejledning om repatriering, herunder de økonomiske støttemuligheder for at genetablere sig i landet, og praktisk hjælp til organisering af en hjemvenden. Det er Tønder Kommune, der har den lovgivningsmæssige vejledningsforpligtelse samt bevillingskompetence over for kommunens flygtninge. Dansk Flygtningehjælp har rådgivningsforpligtelsen.

Omfanget og karakteren af den vejledning, som Tønder Kommune giver, afhænger af hvor længe den enkelte flygtning har haft ophold i Danmark. Borgere, som er omfattet af integrationsprogrammet, vil systematisk blive vejledt om repatriering ved alle samtaler.

De kompetencer og erfaringer, en tilknytning til et dansk arbejdsmarked kan give, kan være kompetencer, som den enkelte flygtning kan medtage sig ved en hjemvenden. Vi vil derfor i Tønder Kommune arbejde for, at alle vedligeholder og videreudvikler deres kompetencer, så de kan anvende dem i deres videre liv. Det kunne for eksempel være i forbindelse med en tilbagevenden og genopbyggelse af hjemlandet.

Vejledningen vil ske løbende, imens indsatserne relateret til repatriering først træder i kraft, hvis flygtningen ønsker at vende tilbage til oprindelseslandet.