Helhedspleje og forløb i Ældreloven

Her finder du en beskrivelse af helhedspleje og forløb i Ældreloven.

Den nye Ældrelov omfatter borgere, som har nået folkepensionsalderen med behov for pleje og omsorg på grund af en funktionsnedsættelse, der er opstået i forbindelse med aldring. Intentionen med Ældreloven er en fleksibel borgernær ældrepleje med velkendte hjælpere, som understøtter mest mulig livsglæde, selvhjulpenhed og tid til omsorg og nærvær. En bærende værdi i Ældreloven, er den ældres selvbestemmelse, som kan udmønte sig i f.eks. tilrettelæggelsen af hjælpen.

Helhedspleje

I Ældreloven visiteres du til ét forløb, hvor al den helhedspleje du har behov for indgår. Der er lovkrav om, at leverandøren af helhedspleje skal kunne levere al den hjælp, som man har brug for. Det indebærer både praktisk hjælp, personlig pleje og genoptræning.

Hidtil har ingen privat leverandør ønsket at levere personlig pleje i Tønder Kommune og aktuelt opfylder ingen leverandører kriterierne for helhedspleje. Den kommunale hjemmepleje er derfor den eneste leverandør til helhedspleje/personlig pleje.

Tønder Kommunes godkendte leverandører af praktisk hjælp kan fortsat vælges til at varetage de praktiske opgaver. De er underleverandører til Tønder Kommune og fortsætter aktuelt med vanlige ydelser og praksis.

I Tønder Kommune arbejder vi med fire forløb samt et forløb 0, som er et afklaringsforløb.

Hjælpen udføres med et forebyggende og rehabiliterende sigte, hvilket betyder, at du forventes at være mest mulig deltagende i opgaverne i det omfang det er muligt.

Hvordan får man hjælp?

Inden du visiteres til et forløb har du en samtale med en visitator, hvor I i fællesskab belyser problemstillinger, mål & drømme samt livskvalitet og får udredt hvordan kommunen kan være behjælpelig med at understøtte til din ønskede hverdag. I Tønder Kommune vægtes fællesskab og aktiviteter højt, -  ”vi kerer os om hinanden”, og du vil informeres om og tilbydes forskellige former for samvær og træning i nærområdet.

Ældreloven træder i kraft den 1. juli 2025 for nye borgere samt for borgere der grundet ændring i eksisterende behov for hjælp skal revisiteres. Hvis du allerede modtager hjælp, skal din hjælp revisiteres senest den 1. juli 2027. Du behøver ikke at foretage dig noget, da din visitator vil foretage de nødvendige ændringer rettidigt.

Indhold i hjælpen

Der tages hensyn til din aktuelle livssituation og selvbestemmelsesret og derfor vil hjemmeplejen have løbende dialoger med dig om tilrettelæggelsen af hjælpen. Hjælpen tilrettelægges med en så høj grad af kontinuitet og fleksibilitet som muligt med henblik på at du oplever livsglæde i hverdagen og ”at være herre i eget hus”. Hvis dit behov for hjælp og støtte ændrer sig, og du får behov for et andet forløb, har du en samtale med visitator om din udvikling, ønsker og behov.

Du må forvente, at velfærdsteknologi indgår og anvendes i alle situationer, hvor det er hensigtsmæssigt, ligesom vi gerne vil inddrage dine pårørende og frivillige. Sygeplejeopgaver varetages som udgangspunkt på klinik og genoptræning i fællesskaber hvis det er muligt, ellers i hjemmet.

Beskrivelse af forløb

Der er ikke lovkrav om kvalitetsstandarder for den hjælp, der udmøntes via Ældreloven, men derimod om en overordnet beskrivelse, som fremgår nedenfor. Indholdet i forløbene tilpasses individuelt og beskrivelsen er derfor ikke udtømmende eller specifik.

Kompleksiteten og dermed hjælpen er forskellig i forløbene. Forløbene inddeles i forskellige niveauer med en trinvis stigning. Forløb 1 er udelukkende praktisk hjælp og evt. genoptræning. De øvrige forløb indeholder både praktisk hjælp, personlig pleje og genoptræning.

Modellen for pleje- og omsorgsforløb er godkendt af Sundhedsudvalget den 2. juni 2025.

Er der ændringer i tilbuddet?

Det er fortsat muligt at få puljemidler, hvis du er visiteret til både praktisk hjælp og personlig pleje. Puljemidler er 30 min. hver 14. dag, som kan benyttes til valgfrie formål som f.eks. gåture, højtlæsning, besøg på biblioteket, fælles aktiviteter med andre, ekstra rengøring m.m.

Der er ingen forskel på serviceniveauet uanset om hjælpen udmøntes via Serviceloven eller Ældreloven.  Det betyder bl.a., at serviceniveauet for praktisk hjælp fortsat er rengøring af primære rum svarende ca. 65 m2 hver 14. dag.

Kontaktoplysninger

Du kan kontakte Myndighedsafdelingen på hovednummer:

Visitatorer: 7492 8052, dagligt mellem kl. 8.00-9.30.

Sygehusvisitatorer: 7492 8058, dagligt mellem kl. 8.00-15.30.

Sikker mail: povi5@toender.dk

Yderligere information

Foto fra Kernefortælling ”Sammen, når livet kræver det”.