
Bygge- og anlægsaffald
Her kan du læse mere om, hvordan du skal håndtere, sortere og anmelde dit bygge- og anlægsaffald.
Bygge- og anlægsaffald
Affald fra bygge- og anlægsprojekter skal sorteres og genanvendes i størst muligt omfang. Det nedbringer mængden af affald til forbrænding og deponering, og mindsker forbruget af nye ressourcer.
Du skal som bygherre anmelde dit bygge- og anlægsaffald senest to uger før du går i gang med et projekt, som for eksempel nedrivning, renovering.
Alle typer affald skal anmeldes uanset om det er ufourenet, genanvendeligt, forbrændingsegnet eller deponeringsegnet.
Information og vejledning
Før du går i gang med renovering eller nedrivning, skal du anmelde til kommunen, hvad byggeaffaldet består af, og hvor meget der er. Du skal desuden være opmærksom på, at bygge- og anlægsarbejde også kan kræve en byggetilladelse.
Vi skal have din anmeldelse af bygge- og anlægsaffald senest 14 dage, før du går i gang, når:
- dit byggearbejde medfører mere end et ton affald
- du skal udskifte termoruder fremstillet i perioden 1950-1977
- du skal fjerne asbestholdige materialer
- du skal af med farligt affald, for eksempel maling med bly eller byggeaffald med PCB
Du skal anmelde byggeaffaldet på bygningsaffald.dk eller via Byg og Miljø (se selvbetjeningsløsningerne nederst).
Det er bygherrens ansvar at sørge for de nødvenlige anmeldelser, også selvom der er rådgiver, entreprenør eller håndværker til at udføre og styre arbejdet.
Bemærk at byggeaffald først må fjernes fra aktivitetsadressen, når I har modtaget en færdigmelding i bygningsaffald.dk.
Du skal benytte MitID for at anmelde byggeaffald. Den første gang du benytter systemet, skal du efter MitID klikke på "Tilmeld" og oprette dig som bruger.
Din anmeldelse skal indeholde oplysninger om affaldstype, problematiske stoffer, transportør og modtager. Listen over oplysninger findes i Affaldsbekendtgørelsens bilag 7. Kommunens behandling af din anmeldelse går hurtigere, hvis alle de nødvendige oplysninger bliver sendt med det samme. Vær opmærksom på, at du skal sende supplerende dokumentationsmateriale, som for eksempel miljøkortlægning, sammen med din anmeldelse.
Kommunen skal opkræve gebyr for konkrete anvisninger. Det er særlige anvisninger af forbrændings- eller deponeringsegnet affald, der ikke er omfattet af affaldsregulativet.
Selektiv nedrivning er en metode, hvor bygninger nedtages trin for trin med fokus på at udnytte og genanvende flest mulige materialer.
I stedet for at blande affaldet sammen, bliver byggematerialerne sorteret undervejs. Det gør det lettere at genbruge dem eller sikre korrekt bortskaffelse af de dele, der ikke kan genanvendes.
Nye krav fra 1. juli 2025
Fra den 1. juli 2025 skal alle nedrivninger af bygninger med et etageareal over 250 m² udføres som selektiv nedrivning. Samtidig indføres krav om autorisation – kun virksomheder godkendt af Miljøstyrelsen må udføre disse nedrivninger.
Du er omfattet af de nye regler, hvis:
- du søger nedrivningstilladelse fra og med den 1. juli 2025 til en hel eller delvis nedrivning på 250 kvadratmeter eller mere
- du vil nedrive én eller flere bygninger, eller dele af bygninger, som tilsammen udgør 250 kvadratmeter eller mere, og nedrivningen er en del af ét samlet projekt.
Du er ikke omfattet af de nye regler, hvis:
- du har søgt om nedrivningstilladelse før den 1. juli 2025 - også selvom arbejdet endnu ikke er påbegyndt
- hvis det samlede etageareal, der skal rives ned, er under 250 kvadratmeter.
Læs mere om reglerne for selektiv nedrivning hos Miljøstyrelsen
Den standardiserede nedrivningsplan
Ved selektiv nedrivning er der krav om en standardiseret nedrivningsplan, som er en grundig beskrivelse af hele nedrivningsprocessen. Den indeholder blandt andet:
- Miljøscreening og kortlægning af problematiske stoffer
- Ressourcekortlægning af byggematerialer
- Beskrivelse af sanering og affaldshåndtering
Planen skal indsendes i to faser:
- Punkt 1-8: Sendes sammen med ansøgningen om nedrivningstilladelse
- Punkt 9-22: Skal være indsendt senest tre uger før nedrivningen starter.
Inden arbejdet påbegyndes, skal bygherre undersøge bygningen, anlægget eller dele heraf for problematiske stoffer. Hvis der kan være anvendt problematiske stoffer, skal der foretages en nærmere undersøgelse af affaldet for at kortlægge stofferne. For udarbejdelse af en kortlægning anbefaler vi, at du kontakter et professionelt firma.
Tønder Kommune benytter grænseværdier for farlige stoffer i byggeaffald til at vurdere, om affald er uforurenet, forurenet eller farligt.
Grænseværdierne har betydning for, hvordan I skal renovere eller nedrive bygningerne, hvordan I skal håndtere affaldet, og de har betydning for, hvilket modtageanlæg der kan modtage affaldet.
Det er producenten af affaldet, der har ansvaret for, at affaldet bliver korrekt sorteret i forskellige typer.
Farligt affald, PCB- eller asbestholdigt affald og termoruder skal altid frasorteres og anmeldes sammen med andet bygge- og anlægsaffald.
Resten af byggeaffaldet skal kildesorteres på byggepladsen i mindst følgende fraktioner:
Natursten
Uglaseret tegl
Beton
Blandinger af natursten, uglaseret tegl og beton
PVC, (hård) - genanvendeligt
Imprægneret træ
Rent træ
Jern og metal
Gips
Stenuld
Jord
Asfalt
Blandinger af beton og asfalt
Andet
Fra den 1. januar 2025 skal man være en autoriseret virksomhed for at måtte nedrive asbestholdigt materiale. Listen over autoriserede virksomheder kan fra den 1. januar 2025 findes på Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside.
Der findes stadig asbest i flere byggematerialer i vores huse og virksomheder, som er opført før 1990. Når materialerne skal nedrives, frigøres asbest.
Asbest kan blandt andet være i:
- tagplader
- tagpap
- vinyl
- støbegulve
- rørisolering
- isolering af kabler
- fliseklæb
Det betyder, at man også ved renovering i egen bolig efter den 1. januar 2025 skal have en autoriseret virksomhed til at vurdere, om der er asbest og fjerne asbestholdige materialer.
Det er kun meget små opgaver, man selv må udføre. Det vil sige, at det kun er helt få tagplader eller få fliser med klæb. Anbefalingen fra Arbejdstilsynet er dog, at man holder sig helt fra at arbejde med asbestholdige materialer, da arbejde med, og håndtering af, asbestholdige materialer kan frigive asbestfibre, som kan være kræftfremkaldende.
Det er derfor vigtigt, at du sætter dig ind i reglerne om asbest, da det ellers kan få alvorlige følger – ikke kun for dig selv, men også for dine naboer.
Det er derfor også som udgangspunkt forbudt at højtryksspule asbesttage eller andre asbestholdige materialer.
Man må frit anvende ikke-forurenet og kildesorteret tegl og beton som erstatning for naturlige sten- og grusmaterialer. Affaldet skal være knust i en størrelse svarende til det, det skal erstatte, for eksempel stabilgrus. Derfor skal det nedknuses til max. Ø 90 mm.
Kildesorteret betyder, at betonbrokkerne skal være uden rester af andre materialer som armeringsjern, tegl, glas, asfalt, isolering og fugemasse.
Affaldet må heller ikke indeholde imprægneret træ, PCB-fugemasse, tjære, sod, rester af maling og lak, eller andre skadelige stoffer, der kan forurene jord eller grundvand.
Du skal anmelde midlertidige støvende eller støjende aktiviteter i forbindelse med byggeri, renovering og nedrivning til kommunen senest 14 dage inden arbejdet begyndes.
Midlertidige aktiviteter er tidsbegrænsede aktiviteter, som kan medføre gener for omgivelserne i form af støj eller støv – for eksempel:
- større nedrivningsarbejder
- facaderensning
- knusning af bygge- og anlægsmaterialer
- brug af mobile asfalt-/jordbehandlingsanlæg
Vurderer kommunen, at der kan opstå uacceptable gener i forbindelse med aktiviteten, kan den stille vilkår om for eksempel naboorientering, inddækning, valg af arbejdsmetoder og maskiner.