Tidlige tværfaglige møder
Procedure for tidlige, tværfaglige møder på dagtilbudsområdet.
Den nye mødestruktur er udarbejdet i et samarbejde mellem områdelederne fra dagtilbud, PPR daglige leder, leder af sundhedsplejen og med afsæt i fælles drøftelser mellem dagplejepædagoger, daglige pædagogiske ledere og medarbejdere i sundhedsplejen og PPR. Når personalet i institutionen eller dagplejen oplever et barn værende i en udsat position, og der vurderes behov for en tidlig, tværfaglig indsats gøres følgende:
- Den daglige pædagogiske leder/dagplejepædagogen inddrager barnets forældre og indhenter samtykke til at kontakte PPR, sundhedspleje og/eller andre relevante samarbejdspartnere.
- Den daglige pædagogiske leder/dagplejepædagogen vurderer hvilke fagligheder, der i udgangspunktet vil kunne bidrage til sagen, udarbejder og udsender en dagsorden, der kort beskriver problematikken og inviterer i overensstemmelse med ovenstående vurdering relevante samarbejdspartnere via Outlook.
- De inviterede samarbejdspartnere kan henvende sig til daglig, pædagogisk leder/dagplejepædagogen, hvis vurderer, at andre fagkollegaer har relevans og bør inddrages, eller hvis der ses behov for uddybning og/eller kort observation af barnets forud mødet.
- I forbindelse med mødet sikrer daglig, pædagogisk leder/dagplejepædagogen, at institutionen udarbejder et aftalereferat, som videreformidles til barnets forældre og de øvrige mødedeltagere. I den forbindelse kan kompetencehjul, handleplan og/eller øvrigt relevant materiale fra
samarbejdspartnere vedlægges. Aftalereferatet udarbejdes i skabelon fra ”Uddannelse til Alle”. Selvejende og private institutioner, der samarbejde med sundhedspleje, PPR og andre kommunale samarbejdspartnere, kan have andre skabeloner. - Efter mødet udsender daglig, pædagogisk leder/dagplejepædagogen aftalereferatet sammen med øvrigt relevant materiale. Daglig, pædagogisk leder/dagplejepædagogen sikrer, at der følges op på de aftalte indsatser. Det kan omhandle indsatser i institutionen/dagplejen og barnets hjem, mono- og/eller tværfaglige indsatser med inddragelse af samarbejdspartnere, udarbejdelse af indstilling til PPR og/eller opfølgende mødeaktivitet.