Tønder Kommune har modtaget en positiv tilbagemelding på den Erasmus+-akkreditering, som kommunen søgte om i efteråret 2022.

Med akkrediteringen får børn og unge i Tønder Kommune fremover lettere adgang til Europa, og det samme gælder for det pædagogiske personale på skole- og dagtilbudsområdet. Kort fortalt betyder det grønne lys fra EU, at kommunens skoler- og dagtilbud fremover simpelt og nemt kan søge om midler til relevante ophold i Erasmus+-programlandene. Det kan for eksempel være skoleklasser eller mindre elevgrupper, der gerne vil på undervisningsophold og besøg i udlandet eller det pædagogiske personale, der gerne vil deltage i kurser i udlandet.

”Med Erasmus-akkrediteringen kan vi nu give vores børn og unge på vores skoler og i vores dagtilbud en fantastisk mulighed for at komme ud og opleve andre lande og kulturer, og samtidig får vores lærere og pædagoger endnu bedre muligheder for at udvikle og hæve kvaliteten af elevernes undervisning og læring i det hele taget. Det er der grund til at glæde sig over”, fortæller Per Hansen, der er fagchef for Skole & Dagtilbud i Tønder Kommune og tilføjer, at Tønder Kommunes beliggenhed i grænselandet i høj grad gør, at et fokus mod udlandet har en helt særlig og naturlig relevans.

For Tønder Kommune giver Erasmus+ fx mulighed for at fremme børn og unges kompetencer til at skabe bæredygtig udvikling gennem en kreativ og problemløsende tilgang. Bl.a. ved at anvende teknologi til at finde løsninger på virkelige problematikker i fagene og i hverdagen generelt.

”Villum Fondens nylige tildeling af midler til Makerspaces, også kaldet teknologiværksteder, giver endnu bedre betingelser for, at de erfaringer og kompetencer, der opnås gennem Erasmus+ kan tages med tilbage til skoler og dagtilbud og sættes i anvendelse. Tønder Kommune arbejder målrettet på at støtte op om den nationale dagsorden, der sætter fokus på mere praksis- og anvendelsesorienteret undervisning og læring”, fortæller Per Hansen.

Ligeledes bliver det muligt at fremme børn- og unges sproglige og interkulturelle kompetencer gennem autentiske sprog- og kulturmøder fx mellem de danske lærere og elever og tyske skoleelever, medarbejdere i tyske virksomheder eller tysktalende unge fra en organisation.

”I Tønder kommunes skole- og dagtilbudsforvaltning har vi allerede erfaring med internationalt samarbejde gennem blandet andet Interreg-arbejdet. Vi har flere skoler og dagtilbud der har kontakter og samarbejdspartnere hen over den dansk-tyske grænse. Vi har også etableret en kontakt til de videregående uddannelser i Tønder Kommune, fordi de har alle sammen god erfaring med internationalt samarbejde eller har deltaget i Erasmus+-projekter”, fortæller Per Hansen.

Midlerne og mulighederne der kommer fra Erasmus+ skal også være med til at fremme Tønder Kommunes visions- og strategiplan, som bl.a. har fokus på at kvalificere flere unge til at vælge og gennemføre en uddannelse samt støtte børn og unge med særlige behov. Erasmus+-aktiviteterne til at omfatte alle Tønder Kommunes skoler og dagtilbud.