- Zeppelin Tønder er en ambitiøs satsning i internationalt format.

Det var det klare budskab, da formanden for den politiske styregruppe bag Zeppelin Tønder, Jørgen Popp Petersen, søndag præsenterede konceptet bag det kommende oplevelses- og formidlingscenter i Tønder.

Sløret blev løftet i passende rammer under et stort anlagt borgermøde i den historie flyhangar i Soldaterskoven i Tønder.

Området omkring Soldaterskoven var under Første Verdenskrig genstand for en tysk luftskibsbase, der havde til formål at foretage rekognosceringsflyvninger over Nordsøen og England. Basen - der var bemandet med over 500 menige tyske soldater og en håndfuld officerer - var på højeste teknologiske niveau og husede op til fire zeppelinere af næsten 200 meters længde.

Det er denne historie, der bliver omdrejningspunktet for det nye oplevelses- og formidlingscenter.

- Attraktionen Zeppelin Tønder har en enestående verdenshistorisk position. Det er historien og oplevelsen om krigens første "Pearl Harbor", de store dimensioner med de gigantiske zeppelinere, Nordeuropas største bygning og det ypperste inden for fly- og krigsteknologi med teknologisk udvikling frem mod grøn transport. Det er også historien om over 100 år med fredelig sameksistens mellem grænser og nationer. Centret vil formidle menneskets evne, vilje og trang til at flytte grænserne for det mulige, udtaler formand for den politiske styregruppe bag Zeppelin Tønder, Jørgen Popp Petersen.

5.000 m2 stort oplevelsescenter
De arkitektoniske streger bag konceptet til Zeppelin Tønder er tegnet af Thøgersen & Stouby arkitekter (i konsortie med Walk Agency og Baaring Stories), og her er der en helt særlig mening med den karakteristiske arkitektur:

- Konceptet bag det nye oplevelses- og formidlingscenter søger i sin arkitektur at genskabe noget af den tabte oplevelse af de historiske haller og flyvende vidundere ved at trække på referencer fra både zeppelinerne og hangarerne uden at kopiere nogle af dem. Kombinationen af den lette zeppeliner og den jordbundne hangar kalder vi for en Zeppe-gar. Den giver associationer til både zeppelinerne og de imponerende bygninger, der husede dem, fortæller administrerende direktør Jens-Erik Thøgersen fra Thøgersen & Stouby arkitekter og fortsætter:

- Bygningen lander med sine omkring 5000 m2 ved siden af den tilbageværende flyhangar. Besøgscenterets store 10-kantede gavlvindue giver derfor udsigt langs den oprindelige landingsplads for de tyske fly.

Med sine omkring 5000 m2 er Zeppelin Tønder tiltænkt som et centrum for et væld af oplevelser.

Således er planen, at Zeppelin Tønders indre bliver delt i to. Den ene del er et stort åbent udstillingsrum i fuld højde med plads til frithængende fly og en zeppeliner-gondol.

I den anden del finder man en stabling af i alt fire udstillingsdæk med rum til varierede udstillingsformer. To af disse dæk fungerer som "black boxes", hvor den besøgende kan lade sig omfavne af scenograferede rum med lys og projektioner, der med filmiske virkemidler kan formidle basens mange historier.

På det øverste dæk kan man gå på opdagelse i barakbyen, og på det nederste dæk finder man Zeppe-garens restaurant.

Politisk og folkelig opbakning
Projektet står stærkt med stor politisk og folkelig interesse og opbakning, fortæller Jørgen Popp Petersen og henviser til, at den historisk betydningsfulde flyhangar blev sikret en fremtid ved Folketingets finanslovbevilling i 2018, og at oplevelses- og formidlingscenter er under etablering i samarbejde med lokale, nationale og internationale aktører.

Udover Jyllands-Postens Fond er projektet i dialog om samarbejde med blandt andet Zeppelin- og Garnisonsmuseum Tønder, Naturstyrelsen, Nationalmuseet, Forsvaret, Danmarks Tekniske Universitet, Haldor Topsøe, Teknologipagten, Naturvidenskabernes Hus, Astra samt HistorieLab, og der er etableret indledende udenlandske kontakter til Tyskland.

Besøgspotentiale på 300.000 og fondssøgning på 350 millioner kroner
Konsulenthuset Silverlining Research har afdækket et besøgspotentiale på omkring 300.000 årlige besøgende og en samfundsøkonomisk effekt på 115-140 mio. kr., der skabes af Zeppelin Tønder som følge af turisme. Besøgsgrundlaget er derfor tilstede for en stor turistattraktion i Syddanmark.

Tidligere har Jyllands-Postens Fond støttet projektet med en million kroner til koncept- og forretningsplanudvikling, ligesom kommunalbestyrelsen i Tønder Kommune har besluttet at finansiere en ramme på 75-100 millioner kroner til realisering af projektet. Nu går arbejdet ind på yderligere støtte i form af fondssøgning:

- Projektet har en volume på 350 millioner kroner. Med blandt andet Jyllands-Postens fonds støtte og ekspertise i ryggen er det realistisk, at vi kan nå fondsstøtte i den størrelsesorden. Det er ikke et beløb, man kan samle ind over en weekend. Det kræver hårdt arbejde og en langsigtet strategi. Det er vi fuldt bevidste om, fortæller Jørgen Popp Petersen.

Det er ambitionen, at Zeppelin Tønder står klar til indvielse i 2028.