Temaerne natur, udeliv og science danner grundlag for mange af aktiviteterne i Møgeltønder Børnehus. Det betyder fx, at børnene og pædagogerne hver dag bruger masser af tid på den store naturlegeplads, som indeholder forskellige læringsmiljøer som bakker, sandkasser, skov, krat, labyrint og meget mere.

Der er også et antal overdækkede læringsrum, som gør det muligt for børnene at være ude i al slags vejr, og så arrangerer pædagogerne båldage hver uge, hvor der laves forskellige retter, småkager eller popcorn på bålet.

"Vi arbejder ud fra grundtanken om "Børns naturdannelse", som er en proces, hvor barnets forhold til natur styrkes. I processen indgår forskellige typer af relationer til natur, og de kan kategoriseres i fem forbundne elementer i naturdannelse: det materielle, det erfaringsbaserede, det kognitive, det følelsesmæssige og det filosofiske", fortæller Henrik Nielsen, der er daglig pædagogisk leder i Møgeltønder Børnehus.

Møgeltønder Børnehus inddrager i meget høj grad børnene i de aktiviteter pædagogerne laver og får dem til at sætte ord på, hvad de godt kan lide ved at være i naturen, og hvad de lærer af at være i naturen.

Det gør de ansatte ved at være spørgende, undersøgende og nysgerrige sammen med børnene. Ambitionen er at skabe et inspirerende lege/ læringsmiljø der anerkender børnenes perspektiv, så det kommer til udtryk i krop, tale, billeder og sociale sammenhænge.

Naturbørnehaven forventer, at arbejdet som naturbørnehave vil give sunde, glade, rummelige, løsningsorienterede, og robuste børn, som vil lære at indgå i mange sammenhænge og som kan tage vare på naturen, sig selv og andre.