Forord
Høj kvalitet i botilbud til gavn for borgerne
Fokus på kvalitet i botilbud og botilbudslignende tilbud (herefter benævnt botilbud) for voksne på socialområdet er afgørende for, at skabe gode rammer der fremmer borgernes trivsel og udvikling. De enkelte borgere på botilbuddene skal opleve respekt, selvbestemmelse og meningsfuld støtte i hverdagen.
Socialudvalget er stærkt optaget af, at botilbuddene er kendetegnet ved høj kvalitet. Derfor har vi valgt, at udarbejde en strategi, som understøtter den fortsatte kvalitetsudvikling i botilbuddene nu og fremover.
Strategien fokuserer på fem temaer, som sætter den strategiske retning for arbejdet: 1) pårørendetilgang og civilsamfundet, 2) beskæftigelse, aktivitet og samvær, 3) fysiske rammer der understøtter kerneopgaven, 4) kompetenceudvikling samt 5) omstilling af tilbud. Temaerne er blevet til ved at involvere og inddrage borgere, pårørende, medarbejdere og øvrige interessenter. De har været inviteret til at give input til processen i løbet af 2024.
For at fastholde Tønder Kommunes status som en attraktiv sælgerkommune af botilbudspladser, hvor omkring 30 pct. af pladserne sælges til andre kommuner, er det derfor afgørende, at der konstant arbejdes på at forbedre kvaliteten i botilbuddene. Det skaber ikke kun bedre forhold for borgerne, men det bidrager også til et positivt omdømme. Kvalitetsudviklingen i botilbuddene understøtter ikke kun de enkelte borgere, men er også en vigtig del af kommunens langsigtede strategi for udvikling af Voksen Socialområdet som helhed.
I Socialudvalget er vi ikke i tvivl om, at strategien udstikker fælles fokus og retning for kvalitetsudviklingen af botilbuddene. Strategien skaber tilmed afsæt til at træffe beslutninger, der kan være med til at fremtidssikre tilbud, boligkapacitet og kompetencer, så nuværende og kommende behov på området understøttes.
Jeg vil på Socialudvalgets vegne gerne takke alle som har bidraget med deres tid, indsigt og gode ideer, og ikke mindst sige tak for den indsats de enkelte botilbud leverer til gavn for borgerne hver eneste dag.
På Socialudvalgets vegne
Barbara Krarup Hansen
Forkvinde for Socialudvalget i Tønder Kommune
Baggrund
På baggrund af et ønske om, at understøtte og udvikle kvalitet i botilbud under Voksen Socialområdet i Tønder Kommune, igangsatte Socialudvalget i foråret 2024 en involverende og inddragende proces.
Processen havde til hensigt at styrke og udvikle de tiltag der allerede er iværksat for at understøtte kvalitet i botilbud, men samtidig også være undersøgende på, hvorvidt der er yderligere tiltag, der med fordel kan iværksættes fremadrettet.
For at få skabt et fælles og målrettet fokus for arbejdet med kvalitet i botilbud, er der blevet undersøgt og inviteret ind for at få perspektiver på kvalitet i botilbud belyst. Der er blevet afholdt et borgermøde for borgere i botilbud samtidig med, at der er blevet afholdt en workshop for øvrige interessenter, herunder pårørende, råd og interesseorganisationer. Derudover er medarbejdere fra Voksen Socialområdet blevet inddraget i forhold til det videre arbejde med perspektiver fra borgermøde og workshop.
Perspektiverne fra den involverende og inddragende proces har bidraget til, at få skabt et fælles og målrettet fokus på, hvordan der fremadrettet skal arbejdes med kvalitetsudviklingen i botilbuddene.
Formål
Formålet med strategien for kvalitet i botilbud er, at
- understøtte og udvikle arbejdet med kerneopgaven, herunder borgernes trivsel
- pårørendesamarbejdet og inddragelsen af pårørende og netværk styrkes
- botilbuddene udvikler sig mod, at være i mere naturligt samspil med civilsamfundet
- understøtte at medarbejderne har de rette kompetencer og redskaber til fortsat, at kunne varetage indsatsen i forhold til målgruppen
Resultatet af processen har til hensigt, at skabe fælles fokus og retning for hvad der kendetegner kvalitet i botilbud i Tønder Kommune.
Strategisk retning
Med afsæt i de perspektiver som er kommet frem i løbet af processen, vil den overordnede strategiske retning for kvalitetsudviklingen i botilbuddene, tage afsæt i følgende temaer:
- Pårørendetilgang og civilsamfundet
- Beskæftigelse, aktivitet og samvær
- Fysiske rammer der understøtter kerneopgaven
- Kompetenceudvikling
- Omstilling af tilbud
Inden for hvert tema vil der være fokus på en række indsatsområder i forhold til kvalificering af kvalitet i botilbud, som vil understøtte formålet med strategien, hvilket udfoldes i det følgende.
1. Pårørendetilgang og civilsamfundet
1.1 Højt informationsniveau og dialog
Det enkelte botilbud vil have fokus på en gensidig åben- og imødekommenhed, hvor der er et højt informationsniveau og hvor de pårørende og netværket naturligt inddrages som en ressource i samarbejdet.
Inddragelse af pårørende og netværk som ressource i samarbejdet er afgørende for, at skabe et helhedsorienteret og støttende miljø for borgerne. Dette vil bl.a. blive understøttet ved
- regelmæssig dialog mellem medarbejdere, borgere og deres pårørende og netværk, hvor der kan deles information, drøftes fremskridt og udveksles idéer.
- opretholdelse af en åben og ligeværdig kommunikation, hvor pårørende og netværk føler sig trygge ved at dele bekymringer, spørgsmål og forslag.
- aktiv involvering og inddragelse i aktiviteter og arrangementer på botilbuddene, hvor pårørende og netværk får mulighed for at arrangere aktiviteter og deltage som frivillige.
Foruden inddragelse af borgere, pårørende og netværk i de aktiviteter der foregår på botilbuddene, vil der kontinuerligt være fokus på, at kvalificere samarbejde og kommunikation mellem de forskellige parter. Løbende dialog mellem det politiske niveau, lederne af tilbuddene, borgerne, pårørende og netværk vil understøtte et højt informationsniveau samtidig med, at der er mulighed for at komme med ideer, drøftelse af eventuelle udfordringer eller input til indsatser, således at disse bliver håndteret rettidigt.
1.2 Vis hvad der sker
Der vil være fokus på at synliggøre de aktiviteter, store som små, der foregår på Voksen Socialområdet. Herudover vil der være fokus på, at referere og henvise til de øvrige aktivitetstilbud ved samarbejdspartnere, interesse- og frivillige organisationer med henblik på, at understøtte brobygning til lokal- og civilsamfundet.
Ved at synliggøre og visualisere aktiviteter, har den enkelte borger mulighed for i højere grad, at involvere sig og fortælle/kommunikere om indholdet i egen hverdag.
Der anvendes i botilbuddene forskellige medier og metoder (for eksempel hjemmeside, Facebook-sider, iPads, billeder til henholdsvis opslagstavler og individuelle bøger/album) til, at synliggøre og visualisere aktiviteter. Der vil blive arbejdet på, at udvide mulighederne og effektivisere disse med henblik på, at understøtte synliggørelse og visualisering af aktiviteter.
2. Beskæftigelse, aktivitet og samvær
2.1 En aktiv og indholdsrig hverdag
Når der planlægges og afvikles aktiviteter der understøtter indhold og kvalitet for den enkelte borger, vil der være fokus på medarbejdernes pædagogiske kreativitet, så indholdet i hverdagen tilpasses bedst muligt til borgeren.
Medarbejderne understøtter det meningsfulde hverdagsliv for borgerne på botilbuddet, hvor der tages afsæt i borgerens individuelle behov, energiniveau, interesser og ressourcer. Der arbejdes på, at skabe flere muligheder for fællesskaber og aktiviteter i botilbuddet og ved at bygge bro til lokal- og civilsamfundet, herunder øge samarbejde med virksomheder, privatpersoner, foreninger og organisationer samt ved ansættelse af fritidsjobbere.
Den samlede og helhedsorienterede indsats omkring borgeren er vigtig, hvorfor der blandt andet vil være fokus på omstilling af aktivitets- og samværstilbud. Formålet med omstilling af tilbud er i højere grad, at sikre individuelle tilpassede løsninger til den enkelte borger, så kerneopgaven styrkes. Der vil på den måde være fokus på borgerens samlede tilbud på tværs af bo og aktivitets- og samværstilbuddet, hvilket både vil understøtte sammenhængskraften og borgernes oplevelse af meningsgivende aktiviteter.
Endvidere vil der fortsat være fokus på, at beskæftigelsestilbud matcher borgermålgruppen for at sikre, at de imødekommer individuelle behov, fremmer inklusion og støtter borgernes udvikling, hvilket er af væsentlig betydning for borgerens trivsel.
2.2 Nærvær i omsorgsarbejdet
For at forebygge oplevelsen af ensom- og alenehed hos borgerne vil der være fokus på, at medarbejderne er tilstedeværende og nærværende i deres relation og i arbejdet med borgerne i dagligdagen, både fysisk og mentalt.
Der vil være fokus på kerneopgaven og at skabe rammer for et fokuseret, respektfuldt og nærværende miljø på botilbuddene, blandt andet med et initiativ som mobilpolitik.
3. Fysiske rammer der understøtter kerneopgaven
3.1 Fysiske rammer
Der skal sikres de mest optimale fysiske rammer, så botilbuddene bedst kan løse kerneopgaven. Derfor vil der kontinuerligt blive renoveret og indrettet for, at understøtte at rammerne matcher borgernes funktionsniveauer, og tilgodeser medarbejdernes arbejdsmiljø.
Der vil blive arbejdet på at åbne mere op for at anvende faciliteter, så som spabade, orangeri, værksteder og bålhytter, på tværs af tilbuddene, samt at anvende faciliteterne i beskæftigelsen om aftenen og i weekender, dette både af borgere, frivillige, pårørende og netværk.
For at borgerne kan deltage i fællesskaber, vil der være opmærksomhed på at botilbuddene skaber gode rammer, også for de borgere, der kan have det vanskeligt i fællesskaber eller har en adfærd, som kræver en særlig tilrettelagt indsats og tilgang. Her vil det blandt andet blive undersøgt, hvad der skal forandres/justeres i de eksisterende rammer eller i samspillet for, at bevare tryghed og gøre deltagelse mulig for flere borgere.
4. Kompetenceudvikling
4.1 Slip fagligheden fri
Inden for de socialpædagogiske og sundhedsfaglige rammer på Voksen Socialområdet, er der fokus på en høj grad af metodefrihed til at arbejde med kreativitet i forhold til, at opnå delmålene med afsæt i de indsatsmål, som myndighed opsætter med og for borgeren.
Der er fokus på fler- og tværfaglige samt tværsektorielle opgaveløsninger hvor forskellige fagligheder bidrager med hver deres perspektiv, hvilket fører til skabelse af synergier, som understøtter den helhedsorienterede indsats og udvikling overfor den enkelte borger.
4.2 Rette uddannelse til at løse kerneopgaven
Der vil være fokus på at medarbejdere har den rette uddannelse til at løse kerneopgaven. Medarbejdere vil have mulighed for efter-videreuddannelse, herunder eksempelvis merituddannelser, diplommoduler, pædagogisk assistent eller social- og sundhedshjælper.
Videreuddannelse vil styrke medarbejdernes teoretiske og praktiske viden, som vil kunne kvalificere tilgangen og højne faglighed i praksis.
4.3 Rette kompetencer til rette opgaver
For at sikre at den nødvendige viden og faglighed er til stede til, at kunne løse kerneopgaven nu og i fremtiden, vil der kontinuerligt være fokus på kompetenceudvikling. Der vil blandt andet blive tilbudt opkvalificering af medarbejdere, herunder intern kompetenceudvikling.
Kompetenceudviklingsplan for medarbejderne har fokus på, at understøtte viden og kompetencer indenfor det pædagogiske og sundhedsfaglige område.
I Voksen Socialområdet lægges der op til, at medarbejderne er nysgerrige, kreative og utraditionelle i opgaveløsningen, inden for de faglige rammer tilpasset målgruppen.
Dette indsatsområde bliver væsentligt i en tid med forventede/varslede rekrutteringsudfordringer og hvor der sker ændringer i den borgersammensætning, som tilgår Voksen Socialområdet.
5. Omstilling af tilbud
5.1 Nye målgrupper, nye opgaver og nye kompetencer
Det specialiserede voksenområde er underlagt kontinuerlige forandringer, hvorfor der er et løbende behov for tilpasning af botilbuddenes muligheder for at tilgodese nye opgaver/målgrupper.
Voksen Socialområdet oplever en øget tilgang af yngre borgere med multiple diagnoser og mere komplekse problemstillinger/udfordringer end organisationen har set hidtil.
Borgerne er karakteriseret ved en IQ lige omkring normalområdet, autismespektrum- og personligheds-forstyrrelser (for eksempel skizofreni, spiseforstyrrelser og selvskadende) samtidig med, at de ofte er udfordret af sociale belastningsfaktorer, som ringe opvækstvilkår og misbrug. Borgernes problemstillinger/udfordringer betyder, at de ofte har behov for 1:1 personaledækning i et tilbud, hvor der er en meget fast struktur.
For at være på forkant med udviklingen, tilpasse udbud til efterspørgsel og understøtte kvaliteten inden for Voksen Socialområdet, er det nødvendigt at tænke alternativ i forhold til anvendelsen af boligkapaciteten på området. Derfor vil der i de kommende år være fokus på mulighederne for at tilpasse botilbudsområdet. Der er en forventning om, at nogle botilbud vil blive omstillet til specialiserede tilbud, hvor specialiseret viden og kompetencer i indsatsen overfor den enkelte borger er til stede.
Voksen Socialområdet har en vision om, at blive VISO-leverandør indenfor et område, hvor der er oparbejdet særlig faglig ekspertise.
For at være på forkant med udviklingen af området, vil der være fokus på opkvalificering- og kompetenceudvikling med afsæt i kompetenceudviklingsplanen, hvilket vil styrke medarbejdernes socialpædagogiske og sundhedsfaglige tilgang i forhold til nuværende og kommende målgrupper af yngre borgere med multiple diagnoser og komplekse problemstillinger/udfordringer.
Afrunding
Strategien har beskrevet temaer og indsatsområder, som vil understøtte, at botilbuddene også i fremtiden leverer tilbud af høj kvalitet, til borgere med varig psykiske og/eller fysiske funktionsnedsættelser.
Nævnte temaer og indsatsområder vil desuden afspejle Voksen Socialområdets prioriterede udviklingsområder og beskriver fagområdets udviklingsindsats for de kommende år.